dimarts, 17 de març del 2015

Dinàmica de presentació i dinàmica d'avaluació

L'Anna Marcé Font ens presenta dues dinàmiques.


DINÀMICA DE PRESENTACIÓ

Objectiu: Conèixer millor els companys/es de classe.

Edat: Qualsevol cicle de primària.

Dinàmica: Es col·loquen tots els alumnes en rotllana i el tutor també. El docent comença l'activitat per fer una demostració de com funciona la dinàmica. Es tracta de dir en veu alta alguna informació personal, com per exemple "Tinc un germà petit" o "El meu gelat preferit és el de nata". Si ningú del grup comparteix aquesta característica, es passa el torn a la persona asseguda a la teva esquerra. En cas contrari, si algú més de la rotllana comparteix la característica que has explicat, es mou del seu lloc i seu just davant teu i de cara a la rotllna, formant una fila cap al centre. Llavors s'ha de dir alguna altra cosa que creguis que no comparteixes amb tots els alumnes que no s'han assegut davant teu en fila per tal que tornin alseu lloc de la rotllana. Si amb aquest nou fet persona tothom torna al seu lloc i ningú més seu al davant teu, es passa el torn a la persona de l'esquerra. Si per contra algun altre alumne comparteix el que has dit i seu davant teu, has de tornar a dir alguna altra característica fins aconseguir que ningú es mogui del seu lloc. Per assolir l'objectiu de la dinàmica, és aconsellable començar dient coses que fàcilment es comparteixen amb els companys/es i, més endavant, compartir fets més personals o específics, sempre intentant no repetir cap informació.


"EL SEMÀFOR"

Objectiu: Autoavaluar-se i avaluar tot el grup classe de forma anònima.

Edat: CM i CS.

Dinàmica: Aquesta activitat és un instrument d'avaluació que es pot utilitzar per realitzar una avaluació grupal i, al mateix temps, els alumnes realitzen una autoavaluació. Es necessiten gomets de tres colors (verd, groc o taronja i vermell) i fulls en blanc. L'activitat consisteix en escollir una temàtica, en el cas del PAT, pot ser l'ambient d'aula, els conflictes del grup-classe, la relació entre els companys/es... qualsevol aspecte o situació que el docent consideri que s'ha de tractar amb el grup. Llavors el mestre tutor prepara un conjunt de preguntes sobre la qüestió escollida (les pot preparar ell sol o bé presentar la temàtica als alumnes i fer-ho entre tots). Un cop seleccionades les qüestions, es parteixen els fulls en dues parts i s'escriuen les preguntes a les parts de dalt dels fulls (una pregunta per cada mig full). Es reparteixen les preguntes per tota l'aula i es col·loquen els gomets al centre de la classe. El tutor explica que el gomet verd siginifca bé o molt bé, el groc significa no gaire bé o es pot millorar i vermell significa malament o molt malament. Es tracta que cada alumne reflexioni individualment sobre cada una de les qüestions i s'autoavaluï amb els gomets. No s'ha deseguir un ordre, sinó que cada infant comença per on ell/a vulgui, llegeix la pregunta, raona la resposta i se'n va al centre de l'aula a buscar el gomet de color que considera apropiat per enganxar a sota de la pregunta. Quan tothom ha constestat totes les preguntes, es realitza una reflexió grupal sobre els colors predominants en cada qüestió i el que això significa. En aquesta dinàmica és molt important que el tutor deixi clar que és totalment anònim, de manera que ningú s'ha de fixar en els gomets que enganxen els companys/es i que és essencial ser conscient d'un mateix i respondre amb sinceritat.


Moltes gràcies Anna per compartir els teus coneixements!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada