dimecres, 1 d’abril del 2015

Les dinàmiques de grup de la Gema

L'activitat que la Gema Sánchez Cuevas ens vol presentar la va realitzar per primer cop a la facultat dins l'assignatura de grups i emocions. Alguns/es potser ja la coneixeu, ja que està relacionada amb "La finestra de Johari" dels psicòlegs Joseph Luft i Harry Ingham, i que consisteix en una finestra dividida en 4 àrees:

  1. Àrea oberta. Inclou tot allò que nosaltres mateixos i els demés coneixen de nosaltres, com ara coses evidents com és el nostre sexe o raça, i coses que comuniquem amb facilitat com els nostres gustos o preferències.
  2. Àrea oculta. Inclou tot allò que jo conec de mi, però que la resta ignora, com ara sentiments reprimits o experiències viscudes.
  3. Àrea cega. Inclou tot allò que els altres veuen de nosaltres però que nosaltres no veiem, com poden ser els sentiments d'inferioritat, superioritat o pors. I tot allò que conforma la impressió que causem als altres a través del nostre comportament, gestos o expressions.
  4. Àrea desconeguda. Inclou tot allò que nosaltres mateixos i els altres ignorem, com poden ser algunes experiències reprimides o oblidades o el contingut de la nostra consciència.
Desenvolupament de l'activitat:
  • Es formen grups de 5-6 persones.
  • Cada persona té una fitxa on apareixen diferents personatges que estan realitzant diferents rols.
  • Cada membre del grup individualment ha de contestar a un qüestionari: Amb quin personatge crec que actuo normalment?; Amb quin/s personatge/s penso que em veuen els demés, companys/es de classe, família, amics,...?; Amb quin personatge m'agradaria que em veiessin? Per què?; Amb quin personatge m'agradaria que no em veiessin? Per què?.
  • Un cop contestat el qüestionari es fa una posada en comú amb els membres del grup, on cada persona ha de dir si està d'acord amb aquell personatge que tu has escollit.
  • Finalment, amb tota la classe, es fa una reflexió de l'activitat on cada persona pot exposar com s'ha sentit i que li ha aportat l'activitat.
A la Gema, aquesta dinàmica de grup, li va semblar molt positiva per conèixer més profundament als demés companys/es. A més de reforçar les relacions ja establertes a l'aula, i saber si la teva imatge correspon amb la que els demés tenen de tu. Això pot ajudar a corregir aspectes de la conducta que no es vulguin reflectir.

La Gema considera que és una bona dinàmica de grup per realitzar amb els alumnes de cicle superior de primària.


Moltes gràcies Gema per compartir els teus coneixements!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada