dilluns, 18 de maig del 2015

Les dinàmiques de grup de la Montse

La Montse Salmeron Vargas ens explica tres activitats i els objectius que persegueix cadascuna.

Activitat 1
Objectius específics:
  • Prendre consciència de la força del grup
  • Treballar les emocions individuals i col·lectives
Descripció:
Demanem a un voluntari que surti de l'aula i s'esperi fora fins que l'avisem de nou mentre expliquem l'activitat a la resta del grup.
Es tracta de la representacio d'una teràpia de grup. Aquests seran pacients que tenen una malaltia comuna: creuen que són la persona que tenen a la dreta.
El psiquiatra, mitjançant, preguntes que es puguin respondre amb un sí o un no, haurà de descobrir de quina malaltia es tracta. 
Així, per exemple, quan el psiquiatra pregunti a algú si porta ulleres, aquest respondrà en funció de si la persona que té a la dreta en porta o no. En cas que el psiquiatra li faci una pregunta i respongui malament, el de la dreta dirà "psiquiatra" i aleshores tots els pacients s'aixecaran i es canviaran de lloc.

Activitat 2
Objectius específics:
  • Treballar en grup per assolir un objectiu comú.
  • Afavorir la interacció entre els membres del grup.
  • Fomentar la cohesió del grup i la integració de tots els membres.
  • Treballar les emocions individuals i col·lectives.
Descripció:
Es disposen en cercle tantes cadires com participants. Aquests hauran de ballar al ritme de la música mentre giren entorn de les cadires. Quan la música deixi de sonar, hauran de seure-hi.
A fi d'assolir els objectius i aconseguir una reflexió per part dels participants proposem, en primer lloc, un joc competitiu i, en segon lloc, la versió cooperativa del mateix.
En ambdos casos, la primera vegada que la música s'aturi, hi haurà cadires per a tots els participants. A partir d'aquí s'aniran traient cadires, d'una en una, sempre que la música deixi de sonar. Així:
  1. En la primera versió del joc, els participants que no tinguin cadira per seure, seuran eliminats fins que només quedi una cadira i s'elimini un dels dos finalistes.
  2. En la segona versió, malgrat que es retirin cadires del cercle, tots els participants hauran de tenir un lloc on seure (compartint cadira, seient sobre un altre company,...).
Activitat 3
Objectius específics:
  • Cooperar per tal d'assolir l'objectiu final.
  • Cohesionar el grup.
  • Treballar les emocions individuals i col·lectives.
Descripció:
Distribuïm els participants en cinc illots d'un cinc metres de diàmetre cadascun i distants entre ells d'uns cinquanta metres.
Els habitants de cada illot tenen una determinada discapacitat: els uns són sords, els altres cecs, muts, coixos i mancs. Això implica que, durant el joc, hauran de prescindir del sentit o de l'extremitat afectada. Aquests trobaran al seu illot un únic material: tisores, cartolines, llapis, cinta adhesiva i regles.
L'objectiu del joc és que els habitants de cada illot construeixin un cub.
Normes:
  • Es poden desplaçar d'una illa a una altra però sempre en barca. La barca serà una corda lligada pels extrems de manera ue hi càpiguen, com a màxim, dos o tres dels habitants.
  • Poden fer tants viatges com siguin necessaris.
  • Poden construir els cubs a qualsevol dels illots però sempre a l'interior d'aquests.
El joc només acabarà quan tots els habitants i el cub es trobin en el seu illot.
A continuació presentem els habitants de cada illot i el material de que disposen:
  • Illa 1: els habitants són mancs, això vol dir que jugaran amb les mans lligades a l'esquena. Disposen de cinc tisores i tenen 2 embarcacions, però no poden remar. Ho hauran de fer sempre acompanyats, almenys, d'un habitant d'una altra illa.
  • Illa 2: els habitants són coixos, això vol dir que jugaran asseguts a terra. Disposen de cinc cartolines i no tenen embarcacions, per tant, només podran sortir de l'illa acompanyats, al menys d'un habitant d'una altra illa.
  • Illa 3: els habitants són sords, això vol dir que jugaran amb taps a les orelles i, en conseqüència, no sentiran res; només atendran a senyals i signes. Disposen de cinc llapis i tenen 3 embarcacions que poden conduir sense cap tipus de problema.
  • Illa 4: els habitants són cecs, això vol dir que jugaran amb els ulls embenats. Disposen de cinc regles i tenen 3 embarcacions. Poden sortir de l'illa i orientar-se pels sorolls que facin els habitants de les altres illes.
  • Illa 5: els habitants són muts, això vol dir que no podran parlar en cap moment. Disposen de cinc rotlles de cinta adhesiva i tenen 3 embarcacions que poden conduir perfectament.

Moltes gràcies Montse per compartir els teus coneixements!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada