dimecres, 25 de febrer del 2015

Dinàmiques per potenciar l'afectivitat

L'Anna Escriche Bassa ens presenta dues dinàmiques de grup.

El meu ninot està trist
Aquesta activitat està pensada per a alumnes, sobretot, de CI, tot i que és fàcilment adaptable a altres cicles. El seu objectiu principal és potenciar les relacions afectives amb els companys.
Pel que fa al material només es necessita un ninot o peluix.
L'activitat consisteix en col·locar-se asseguts en rotllana i que el mestre presenti al seu ninot, li podem posar un nom, per exemple, en DUC. Llavors el tutor/a diu: "Aquest és en DUC i està molt trist perquè ningú se l'estima, què us sembla si per ajudar-lo li fem un petó?".
A continuació li fa un petó a una part del cos i diu: "Jo li faig un petó a la panxa" i passa el ninot a la persona del costat, així, successivament fins que el ninot hagi fet tota la volta a la rotllana i, a ser possible, no s'hagin repetit les parts del cos.
Un cop tots els alumnes ja li han fet un petó al ninot, es fa una altra ronda, però en aquest cas qui reb el petó és el company que tenim al costat. Així doncs, comença el mestre, en aquest cas, fent-li un petó a la panxa (igual que al ninot) al nen/a que tingui al costat.
Es tracta de recordar a quina part del cos del ninot li han fet el petó, de perdre la vergonya davant dels companys i d'acostumar-se al contacte físic de la resta d'alumnes.
És una dinàmica que agrada molt i que un cop la coneixen i la tornen a fer, fa molta gràcia veure com pensen els llocs on fer-li un petó al ninot.

Fem de titelles
És una activitat que es pot realitzar per parelles o en grups de fins a 5 persones. La podem anar complicant a mesura que avança el curs. Per dur-la a terme només ens cal un espai ampli com el pati o la sala de psicomotricitat.
El tutor/a explica que s'hauran de convertir en  titelles i titellaires. Així doncs, aprendran a moure's com a tal, a coordinar-se i a inventar històries. Per treballar aquesta dinàmica es poden fer diverses sessions:

  1. A primera o primeres sessions, els nens/es s'agrupen per parelles aleatòriament: un és el titella i l'altre el titellaire. El que fa de titellaire té un fil transparent amb el qual mou la part del cos del company seleccionada. Per seleccionar una part del cos només cal donar un copet (per exemple, al genoll). Quan el titellaire mou la mà cap amunt, el titella ha d'aixecar el genoll. Per deixar la part seleccionada i agafar-ne una altra farem veure que tallem el fil. Es pot fer només jugant o amb un fil o amb dos (un per cada mà). Si tenim prou temps, és important fer un canvi de parelles per tal de que tots es relacionin amb tots.
  2. Més endavant, com que ja coneixem el funcionament de les "marionetes" es pot provar de tenir un titella i més d'un titellaire. D'aquesta manera els titellaires s'han de coordinar per aconseguir que el titella es mogui com prèviament han decidit, caminant, rascant-se el cap, movent els braços,.. Com a la primera sessió, també s'aconsella que es canviïn els grups.
  3. Un cop hagin practicat el ser titelles i titellaires, a sorts, repartirem el grup classe en grups de 5 persones (1 titella + 4 titellaires), aquests hauran de pensar una escena de la vida quotidiana, com dinar i anar-se a rentar les dents, preparar-la i representar-la davant dels companys. Per fer-ho més divertit podem fer que els companys hagin d'endevinar el que cada un dels grups representa.
Altres coses que podem fer:
  • Un titellaire extra que fa de mirall al titella: el titella ha de reproduir les cares que faci aquest titellaire (alegria, sorpresa, badall,...).
  • Representació conjunta: més d'un titella i més d'un titellaire a l'escenari per representar una petita obra.

Moltes gràcies Anna per compartir els teus coneixements!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada